
 
China Removes Top Editors 
By: Radio Free Asia 
18 July 2012  
 
Chinese authorities have removed from their posts top editorial staff at a Shanghai newspaper and the 
editor-in-chief of a cutting-edge Guangzhou newspaper that was published in truncated form this week. 
In what appears to be an increased censorship drive ahead of a crucial leadership transition later this 
year, the New Express newspaper in the southern city of Guangzhou was published without most of its 
sections for a second day running on Wednesday, Hong Kong media reported. 
 
In Shanghai, Lu Yan, who headed the Eastern Daily News, and deputy editor Sun Jian were removed 
from their posts in recent days, according to a former reporter at the paper, Feng Jun. 
 
"Several of my former colleagues at the Eastern Daily have told me this, so it is likely to be correct," said 
Feng, when asked to confirm reports of the sackings on China's hugely popular microblogging services. "I 
don't yet know the reasons behind it." 
 
Feng said the sackings were likely to be directly linked to the paper's content, however. 
 
"They have always been pretty liberal, and quite daring in some of the reporting they do, including their 
reports on last year's [high-speed rail] crash," he said. 
 
The paper had also produced cutting-edge reports on the melamine-tainted milk scandal and the 
controversial Three Gorges hydroelectric power project, Feng added. 
 
"They did a lot of really excellent reports," he said. 
Calls to Lu Yan's office at the paper went unanswered during office hours on Tuesday. 
Guangzhou's New Express 
Meanwhile, an employee who answered the phone at the New Express newspaper in Guangzhou, which 
is published by Nanfang newspaper group, confirmed that the paper's editor-in-chief Lu Fumin was no 
longer working there. 
 
"Lu Fumin isn't here any more. He has already left," the employee said. "It was a few days ago." 
 
A journalist who answered the phone in the paper's newsroom declined to give further details, however. 
 
"I don't really know right now," the reporter said, when asked about Lu's departure. "It's not convenient for 
us to give interviews right now." 
 
Lu wrote on his microblogging account on Monday, "It has been the greatest happiness of my life to grow 
alongside the New Express. But according to the requirements of my job, as of today, I will be moving 
back to the political commentary team at the Yangcheng Evening News." 
Lu said he had requested the transfer last year, adding, "Today, my wish has been granted." 
Leadership transition 
China's government has maintained its stranglehold on the media, ignoring increasingly vocal calls for 
greater press freedom. 
 
Veteran journalist Wen Yunchao, who formerly worked for the state-run media, said Lu Fumin's transfer 
probably had to do with an article speculating about which Chinese politicians would make it into the all-
powerful Politburo standing committee of China's ruling Communist Party at the 18th Party Congress later 
this year. 
 
The article described the experiences of vice-president Xi Jinping, vice-premiers Li Keqiang, Wang 
Qishan, and Zhang Dejiang, and Party personnel chief Li Yuanchao during the Cultural Revolution (1966-
1976), when young intellectuals were sent to the countryside. 



"Perhaps some high-ranking officials want to prevent China's domestic media from writing anything too 
early that touches upon the selection of candidates [to the standing committee], and that this is why the 
axe has fallen," said Wen, who is known online by his nickname Bei Feng. 
Guangdong politics 
The paper may also have fallen foul of current Guangdong provincial Party secretary Wang Yang, whose 
ambitions to make it into the next nine-member Politburo standing committee have been highlighted since 
the fall of his political rival, former Chongqing Party boss Bo Xilai, he said. 
 
Shenzhen-based veteran journalist Zhu Jianguo said controls on Guangdong's relatively freewheeling 
media appeared to be tightening, possibly in response to growing public unrest in the province. 
 
"One reason is that there has been an increase in the number of mass incidents, social conflict and 
violent confrontations in Guangdong," Zhu said. 
 
"Another reason is the 18th Party Congress, because everyone knows that Guangdong leader Wang 
Yang is looking to move a step higher, and press freedom has to be restricted in Guangdong so as to 
protect his plans and aspirations," he said. 
 
Last July, authorities in Beijing removed the editor-in-chief of the state-run China Economic Times 
newspaper, days after its investigative reporting team led by veteran journalist Wang Keqin was 
disbanded. 
 
The investigative unit had earned praise for its steadfast coverage of various issues, including official 
complicity in the fatal distribution of bad vaccinations in the northern province of Shanxi and the 
suspicious death of a land-rights advocate 
 
The 2010 survey of global press freedom carried out by the Paris-based media watchdog Reporters 
Without Borders put China 171st out of 178 countries and territories for journalistic autonomy. 
 
Chinese authorities retain blocks on foreign social media platforms like Twitter and have tightened 
controls on investigative reporting and entertainment programming in advance of a sensitive leadership 
change scheduled for 2012, according to a recent survey by the U.S.-based Freedom House. 
 
Detailed party directives—which can arrive daily at editors’ desks—also restrict coverage related to public 
health, environmental accidents, deaths in police custody, and foreign policy, among other issues, the 
report said. 
 
Chinese journalists and millions of Internet users continue to test the limits of permissible expression by 
drawing attention to incipient scandals or launching campaigns via domestic microblogging platforms, it 
added. 
 
Reported by Wen Yuqing for RFA's Cantonese service and by Xin Yu for the Mandarin service. 
Translated and written in English by Luisetta Mudie. 
 
Copyright © 1998-2011 Radio Free Asia. All rights reserved. 


