
Turkey Analyst,  
vol. 5 no. 3  

6 February 2012 

A HOUSE DIVIDED AGAINST ITSELF: THE 
DETERIORATING STATE OF MEDIA 
FREEDOM IN TURKEY 
Gareth Jenkins 

Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies  

Most international attention has focused on the more than 100 journalists 

who are now in jail in Turkey as a result of what they have written or said. 
But more pernicious – and ultimately much more corrosive to freedom of 
expression – is the widespread self-censorship and the climate of fear, which 

extends well beyond the media into Turkish society at large. Yet it would be a 
mistake to hold the government of Recep Tayyip Erdoğan solely to blame. 

The underlying problem goes much deeper and is considerably older than the 
AKP government. Indeed, it could be argued that the main responsibility for 
the deteriorating state of freedom of expression in the country lies with the 

Turkish media itself. 

 
BACKGROUND: The recent rapid rise in the number of journalists being 

imprisoned in Turkey has led to an increase in international expressions of 
concern about the deteriorating state of freedom of expression in the 

country. In its annual Press Freedom Index for 2011, which was released on 
January 25, 2012, the Paris-based Reporters Sans Frontières (Reporters 
Without Borders or RSF) ranked Turkey 148th out of 179 countries 

worldwide, down from 138th in 2010. Despite Prime Minister Tayyip 
Erdoğan’s repeated declarations that, since it first came to power in 

November 2002, the Justice and Development Party (AKP) has been creating 



an “advanced democracy”, it was the fifth year in succession that Turkey had 
slipped down the RSF rankings. 

Turkey has never had a fully free press. Although the level of state 
censorship has varied over time, the authorities have never suffered from a 
shortage of journalists willing to self-censor or write blatant untruths in order 

to support the official line. In this regard, the situation in Turkey under the 
moderately Islamist AKP is little different to the one under the previous 

Kemalist regime. Arguably more insidious has been the paucity of objective 
non-partisan journalists dedicated to reporting the truth regardless of self-
interest or their own ideological sympathies. As a result, the Turkish media is 

characterized by the tribalism that dominates much of the political debate in 
the country; with each side prepared to uncritically accept anything negative 

about the other – regardless of how plausible or preposterous it might be – 
and instinctively dismiss anything potentially detrimental to itself as a lie, a 

conspiracy or a “provocation”. The situation has been exacerbated by 
imbalances both in the print media and in the plethora of competing 
television channels, which now serve as the primary news source for the 

population. 

Unlike in many other countries, Turkish newspapers are dominated not by 
reporters but by columnists. With a few notable exceptions, journalistic 

standards in Turkey have always been very low. Little attempt is made to 
substantiate news reports, with the result that rumor and gossip are often 

given equal status to undeniable facts; something which is aggravated by 
linguistic vagueness, such as a predilection for sourcing news items to an 
imprecise “it has been announced” or “it has been claimed”. The situation is 

arguably even worse amongst the columnists, most of whom merely react to 
something they have heard or read elsewhere in the media without trying to 

investigate or assess its veracity. The result is that most columnists generate 
more sound than sense, using invective rather than reasoning to make their 
voices heard. It is a similar picture in the television channels, where 

sensationalist – and often unsubstantiated – reports on the main news 
programs are followed by “discussions” between commentators with volatile 

personalities and opposing views; with the result that they invariably 
generate more decibels than reasoned debate. 

Nor does Turkey have a tradition of investigative journalism. What passes for 

investigative journalism – and which today mostly appears in book form 
rather than in newspapers or on television – tends to consist of a 

compendium of reports and rumors selected to support the author’s 
preconceptions; and is riddled with the same lack of substantiation that 
characterizes newspaper and television news reports. Equally important is 

the Turkish media’s extremely short attention span. The breaking of a 
specific story can create a furor – complete with ever more extreme claims 

and counter-claims – which dominates the news agenda for several days and 
then disappears without ever being fully resolved. 

Perhaps most disturbing is that the combination of fear and tribalism means 

that it is extremely rare for Turkish journalists to defend the right to free 
expression of those with whom they disagree. On the contrary, the tendency 
is to encourage – and frequently even advocate – the silencing and 



intimidation of journalists who hold contrary views. Today, the primary 
perpetrators are those working on newspapers and television channels owned 

by supporters of the AKP – particularly commentators in media organs 
controlled by followers of the exiled Islamic preacher Fethullah Gülen. But in 

the past, when the previous regime was in power, its adherents in the media 
were often just as outspoken in their calls for sanctions against dissidents. 

 
IMPLICATIONS: To a large extent, the current parlous state of freedom of 
expression in Turkey is a result of a change in perpetrators rather than 

practices. Many of the methods currently being used by the AKP and its 
supporters to suppress dissent are the same as were used in the past; albeit 
mostly by a Kemalist, military-dominated state than by a single political 

party and its affiliated religious networks. 

After the AKP’s landslide reelection in July 2007, Erdoğan set about 
consolidating his grip on power by establishing control over the media. In 

December 2007, the Sabah-ATV group, which had been seized by the state 
and was at the time the second largest media group in the country, was sold 

to Çalık Holding, which is owned by one of Erdoğan’s close personal 
associates. When Çalık failed to find the money to pay for the deal, two 
state-owned banks stepped in to provide most of the financing.(See Turkey 

Analyst, June 4, 2008 issue) In September 2008, newspapers owned by 
Doğan Holding, which was then the largest media group in the company, 

reported details of an embezzlement scandal implicating some of Erdoğan’s 

http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2008/080604A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2008/080604A.html


associates at the Deniz Feneri Islamic charity.(See Turkey Analyst, 
September 26, 2008 issue)Over the months that followed, Doğan Holding 

was hit with over $2.5 billion in fines for alleged tax evasion. Through late 
2009 and into 2010, Doğan Holding’s media outlets toned down their 

criticism of the AKP, fired many of their more outspoken columnists and the 
tax fines were allowed to slip quietly into abeyance.(See Turkey Analyst, 
January 18, 2010 issue) The AKP has also brought other economic pressure 

to bear on media owners, such as by withholding permits and licenses for 
their other businesses; while also encouraging private companies to 

advertise with media organs sympathetic to the AKP. 

Yet, if the degree and the flagrancy of the economic pressure applied by the 
AKP are new, its use is not. The AKP’s predecessors had frequently bought 

favorable media coverage by rewarding owners of newspapers and television 
channels with lucrative state contracts or soft loans from state-owned banks. 

The main difference appears to be that the AKP’s unprecedented 
monopolization of political power has enabled it to take its use of economic 
leverage to a level to which its predecessors – which were mostly unstable 

and short-lived coalitions – could only aspire. 

Nevertheless, some of the features of the current repressive climate in 
Turkey are without precedent. The most striking is probably the degree to 

which pro-AKP newspapers and television channels – particularly those 
affiliated with the Fethullah Gülen Movement – have taken the lead in 

suppressing the expression of opposing views.(See Turkey Analyst, April 24, 
2009 issue) Yet even here they have been able to exploit the existing media 
environment in Turkey. 

For example, the AKP’s supporters in the media – often acting in collusion 
with elements in the police force but without any direct involvement from the 
government itself – have played a critical role in highly politicized judicial 

investigations such as Ergenekon and Sledgehammer, in which a total of 
nearly 700 people have been charged with membership of clandestine 

networks committed to fomenting a military coup. Ever since the cases were 
first launched, pro-AKP media outlets have produced a stream of allegations 
about the accused, often claiming to quote the indictments or cite 

“discoveries” by the prosecutors and police investigators – including 
numerous distortions and simple untruths. They have also been the main 

driving force behind the public smear campaigns against those who have 
questioned or criticized the investigations; including the publication of details 

of their private lives, often based on wiretaps apparently provided to them by 
the police. In some instances, these smear campaigns have prepared the 
public for the victims’ subsequent arrest on charges of themselves belonging 

to the Ergenekon and Sledgehammer networks; in many more instances, 
they have succeeded in intimidating people into silence and stifling open 

debate of the cases. 

Given that much of evidence adduced in the Ergenekon and Sledgehammer 
indictments is manifestly clumsily fabricated, it is little surprise that 

supporters of the cases have tried to prevent them from being 
scrutinized.(See Turkey Analyst, 1 March 2010 issue) What is more difficult 
to explain is why so few opponents of the AKP have done so. Indeed, almost 

http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2008/080926A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2008/080926A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2010/100118A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2010/100118A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2009/090424A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2009/090424A.html
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2010/100301A.html


without exception, attitudes towards the cases appear to have been primarily 
dictated by tribalist loyalties; with supporters of the AKP instinctively 

accepting the allegations, opponents rejecting them, and neither troubling to 
examine them for themselves. 

Similarly, during the early stages of the Ergenekon investigation, when most 

of those who were arrested were right-wing critics of the AKP, more liberal 
opponents of the government remained silent. It was only in April 2011, 

when some left-wing journalists were charged with membership of 
Ergenekon, that their friends and colleagues began to criticize the numerous 
flaws and absurdities in the investigation. Even today, few journalists in 

Turkey are prepared to question the conduct of the Sledgehammer 
investigation – under which 249 serving and retired members of the military 

are currently being held in prison pending trial – for fear of being accused of 
being sympathetic to the military; rather than merely concerned with due 

process and the rule of law. 

 
CONCLUSIONS: It is probably no coincidence that the only time in the last 
ten years when Turkey has risen in the RSF rankings was during the AKP’s 

first term in power, when the party was slowly loosening the former regime’s 
grip on power before tightening its own. Yet, although many of the recent 

criticisms of the AKP over its suppression of free speech in Turkey are 
undoubtedly justified, the problem goes much deeper. In many ways, it is 

the environment perpetuated by the Turkish media which has enabled 
Erdoğan to exercise his authoritarian instincts. 

The consistency with which members of the Turkish media have continued to 

give equal weight to fact, gossip, allegation and unsubstantiated rumor – and 
even knowingly disseminated untruths for the sake of personal, commercial 



or ideological self-interest – has created an environment in which much is 
believed but little is trusted. This in turn has further exacerbated Turkish 

society’s already alarming appetite for conspiracy theories and made it even 
easier for journalists and government critics to be imprisoned on other 

pretexts. Perhaps more frustrating is that, for all its weaknesses, the AKP is 
sensitive about its image both domestically and abroad. If members of the 
Turkish media had stood together and defended the rights of others to 

express opinions different to their own, the AKP would never have dared to 
act as it has. 

Gareth H. Jenkins is a Senior Fellow with the Central Asia-Caucasus 

Institute & Silk Road Studies Program Joint Center. 
© Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies Program Joint Center, 

2012. This article may be reprinted provided that the following sentence be 
included: "This article was first published in the Turkey Analyst 
(www.turkeyanalyst.org), a biweekly publication of the Central Asia-

Caucasus Institute & Silk Road Studies Program Joint Center". 

 

http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2012/120206A.html 

 
 

http://www.turkeyanalyst.org/
http://www.silkroadstudies.org/new/inside/turkey/2012/120206A.html

